Cara Atasi Masalah Psoriasis Dengan Berkesan

Psoriasis merupakan satu masalah pada bahagian kulit di mana ia meradang dan ia dikaitkan dengan gangguan pada sistem autoimun seseorang. Di Malaysia, seramai 2-3% dewasa dan kanak-kanak yang mempunyai masalah ini.



Gejala psoriasis adalah kulit menjadi berkerak tebal dan seperti bersisik hampir di seluruh badan terutamanya di bahagian kulit kepala, tangan, siku, bawah punggung, lutut dan kaki.



Punca Psoriasis

Punca utamanya masih belum dapat dikenalpasti, namun kebanyakan kajian menyatakan ia disebabkan oleh genetik.
Ibu bapa yang mempunyai psoriasis berpotensi mendapat anak yang berpenyakit yang sama. Apa yang merisaukan adalah, terdapat kajian yang menyatakan bahawa mereka yang mempunyai psoriasis lebih berisiko mendapat penyakit kronik seperti kencing manis, darah tinggi dan sakit jantung.

Walaubagaimanapun, simptom penyakit psoriasis ini boleh dikawal.

Cara Mengawal Penyakit Psoriasis Dari Rumah


1. Mengambil Makanan Tambahan Untuk Meningkatkan Tahap Kesihatan

Pengambilan supplemen tertentu didapati boleh mengurangkan simptom psoriasis dengan memberi nutrisi kepada badan.

Antaranya, National Psoriasis Foundation mengenalpasti bahawa minyak ikan omega-3, vitamin D, milk thistle (tumbuhan herba), aloe vera, anggur oregon dan EPO boleh meredakan simptom ringan penyakit psoriasis. Nutrisi ini boleh didapati sama ada daripada makanan seharian kita ataupun dalam bentuk supplemen. Pastikan mendapat nasihat daripada pakar dermatologi terlebih dahulu sebelum mengambilnya bagi menghindari kesan awal yang lebih teruk, bergantung kepada individu.

2. Memastikan Kulit Sentiasa Lembap

Kawal kelembapan udara di dalam rumah dengan menggunakan pelembap udara (humidifier). Bagi kulit pula, sentiasa menyapu krim pelembap atau moisturiser bagi mengelakkan kulit kering. Ini akan mengelakkan pembentukan plak penyebab kulit berkuping. Vitamin E, minyak zaitun dan minyak kelapa juga boleh digunakan untuk melembapkan kulit.

3. Menghindari Bahan Pewangi

Sabun dan minyak wangi yang mengandungi bahan pewangi kebiasaanya menyebabkan kegatalan atau iritasi pada kulit. Ini memburukkan lagi keadaan psoriasis. Seeloknya pilih produk yang sesuai untuk kulit sensitif dan tidak mencuba sembarangan produk yang mengandungi tinggi bahan kimia.

4. Menjaga Pemakanan

Sesetengah individu psoriasis alah kepada sesetengah makanan, tetapi tidak pada individu psoriasis yang lain. Cuba kenali makanan yang menjadi alah kepada individu psoriasis agar mudah mengelakkan keadaan kulit menjadi lebih teruk. Elakkan makan snek berlemak dan daging merah, sebaliknya pilih makanan yang sihat seperti buah-buahan dan sayur-sayuran yang mengandungi tinggi kandungan antioksidan, kekacang yang mengandungi omega-3 bagi mengelakkan keradangan kulit dan ikan yang tidak menyebabkan alahan.

5. Mandi Dengan Air Suam Campuran

Mandian hangat air suam bercampur herba, garam epsom, minyak zaitun dan sebagainya boleh membantu meredakan kegatalan dan melegakan kulit. Selepas mandi, gunakan pelembab kulit bagi melembapkan kulit dan memberi kelegaan pada kulit.

6. Mengawal Stress Dengan Baik

Kegatalan akibat psoriasis seringkali menjadi penyebab stress sekiranya tidak diurus dengan baik. Ini dapat dikurangkan dengan berkongsi masalah dan maklumat dengan rakan psoriasis lain dalam Persatuan Psoriasis Malaysia.

7. Segera Berhenti Merokok

Merokok akan lebih menyebabkan keadaan psoriasis menjadi bertambah teruk kerana ia menghalang badan dari menyerap nutrisi dari makanan dengan sempurna. Kulit akan menjadi bertambah kering apabila badan tidak dapat menyerap vitamin C dengan baik.

8. Berunding Dan Minta Nasihat Pakar

Oleh kerana setiap individu psoriasis mempunyai cara yang berbeza untuk menanganinya bergantung kepada keadaannya, maka sangat disarankan untuk rujuk dan berunding dengan doktor pakar dermatologi terlebih dahulu.

Produk Shaklee Yang Dicadangkan Untuk Pesakit Psoriasis


Set Detox

Bagi memastikan nutrisi badan diserap dengan baik oleh badan, set detox ini perlu diambil terlebih dahulu.

Set detox Shaklee ini mengandungi:

1. Vivix Shaklee

Vivix Shaklee merupakan minuman campuran botani dan revolusi terbaru dalam pemakanan yang mengandungi polifenol dengan gabungan unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu.
Polifenol pula adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.

Vivix Shaklee membantu pesakit psoriasis dengan cara memperbaiki sel-sel DNA yang telah rosak akibat radikal bebas dan membantu memperbetulkan gen-gen yang rosak. Ini berdasarkan kepada salah satu punca psoriasis iaitu genetik.

2. DTX Complex


Ia mengandungi bahan antioksidan yang dapat membantu merangsangkan pembaikan dan regenerasi sel hati di samping mengekalkan pengaliran hempedu yang normal. Ia juga membantu badan menyingkirkan toksin.


3. Herblax


Berfungsi melawaskan dan membersihkan badan secara lembut melalui proses pembuangan harian. Ini menjadikan penyerapan nutrisi dan vitamin lain menjadi lebih mudah dan berkesan. Herblax membantu proses detox pada organ usus besar.

4. Alfalfa Complex


Alfalfa merupakan tumbuhan yang sangat kaya dengan pelbagai nutrisi dan zat galian. Ia bertindak mencuci hati, darah dan usus dengan menyingkirkan toksin dari badan. Ia juga membantu memulihkan dan mengembalikan kenormalan badan yang berasid, membersih hati, kolon, darah dan mencantikkan kulit dan otot.

Selain itu, ia berfungsi mengurangkan alahan dan memperbaiki keadaan kulit dan hidung sensitif, kurap, bau badan dan ulat air dengan berkesan. Di samping itu, ia membantu menyingkirkan lemak dan kolesterol dengan bertindak seperti ‘span’ untuk menyerap lemak degil dan dinyahkan dari tubuh melalui proses pembuangan yang lancar.

5. Peppermint Ginger Plus


Mengandungi bahan seperti pudina yang kaya dengan vitamin C bagi membantu mengurangkan rasa loya dan mual.
Selain itu ia mengandungi halia yang membantu menyingkirkan angin dari badan dan baik untuk sistem penghadaman. Kandungan jintan manis di dalamnya bagus untuk mencuci usus dan perut. Ini sangat berfaedah buat perut berasid dan berangin.

Selepas detoks dengan supplement di atas, pesakit psoriasis juga disarankan untuk mengamalkan produk berikut:


1. Nutriferon


Nutriferon telah dicipta oleh pakar imun, Dr Yasuhiko Kojima dengan kajian selama lebih 40 tahun. Kajian telah menunjukkan bahawa interferon mampu merangsang dan mempertingkatkan secara keseluruhan sistem imun tubuh dengan mengerahkan sistem pertahanan semulajadi tubuh berfungsi untuk membunuh: T-cells, B-cells, makrofaj.

Bagi psoriasis, Nutriferon dapat membantu merangsangkan pengeluaran makrofaj untuk mengurangkan radikal bebas, virus dan kuman. Dengan ini, sel-sel akan menjadi lebih sihat. Nutriferon juga membantu memerangi virus di mana ia dapat mengurangkan infeksi dan meminimumkan ketidakselesaan seperti, kembung perut, rasa mual dan muntah-muntah.

2. Sustained Released Vitamin C


Ia bersifat antioksidan dan berfungsi untuk meningkatkan sistem imun. Nutriferon adalah pencetus, manakala vitamin C adalah askar yang bekerja untuk menjaga sistem imun kita. Jadi selain Nutriferon, vitamin C juga penting untuk sistem imun yang kuat. Selain itu vitamin C juga terbaik untuk kesihatan kulit.

3. Omega Guard


Omega Guard Shaklee merupakan minyak ikan Omega-3 yang 99.99% tulen. Minyak ikan boleh membantu meningkatkan imunisasi badan dan bersifat anti radang yang berfungsi mengawal keradangan kulit. Minyak ikan merupakan terapi kepada penyakit autoimun termasuklah SLE seperti psoriasis dan lain-lain penyakit autoimun.


4. B complex


B complex membantu dalam proses penghasilan tenaga dan sangat berguna sebagai anti kemurungan (stress). Ia adalah nutrien anti-kemurungan. Oleh kerana salah satu sebab psoriasis menjadi bertambah teruk disebabkan oleh stress, maka b complex adalah salah satu kombinasi yang baik untuk mengawal psoriasis. Selain itu, b complex juga sangat baik untuk memperbaiki kesihatan saraf.

5. Energizing Soy Protein (ESP)

ESP Shaklee diperbuat daripada soya non-GMO dan selamat untuk diamalkan. Sumber protein ini membantu dalam proses pembinaan sel bagi menghasilkan sel yang lebih sihat dan sel yang rosak dapat diperbaiki.

Selain supplemen di atas, vitamin E juga bagus untuk membantu melembapkan kulit.


Anda boleh memilih supplement diatas mengikut keperluan, tetapi jika diambil semua dan bermula dengan set detox, hasilnya in shaa Allah lebih optimum dan berkesan.

Jangan biarkan sakit ini terus menjadi derita anda, kawal dan rawatlah segera.

Hubungi saya untuk mendapatkan supplemen di atas atau untuk pertanyaan lanjut.

012-6830069
Bazilah