PCOS : Kenali Gejala, Punca Dan Cara Atasi Agar Mudah Hamil

Masalah PCOS (Polycystic Ovary Syndrome) menyebabkan seseorang sukar untuk hamil kerana kitaran haidnya terganggu. Mereka mempunyai tahap androgen yang lebih tinggi daripada biasa dan ini mengganggu kesuburannya. Perkara ini perlu dirawat segera agar keinginan untuk menimang cahaya mata termakbul. 


Sekiranya keadaan ini tidak dipulihkan dan mereka hamil, mereka berisiko dua kali ganda berbanding wanita normal untuk mengalami keguguran, melahirkan bayi pramatang, mempunyai tekanan darah tinggi dan diabetes gestasi. Namun, ini semua boleh diatasi.

Sesetengah wanita mula menyedari gejala semasa datang haid kali pertama. Manakala sesetengahnya lagi hanya mengetahui bahawa mereka mempunyai PCOS setelah mereka mengalami masalah berat badan atau kesukaran untuk hamil.

Gejala PCOS yang paling biasa adalah:


✅ Haid tidak teratur
✅ Pendarahan berpanjangan
✅ Pertumbuhan rerambut
✅ Jerawat
✅ Berat badan berlebihan
✅ Botak seperti lelaki
✅ Kulit menjadi gelap pada bahagian tertentu badan
✅ Pening kepala

Punca Masalah PCOS


Para doktor tidak mengetahui punca penyebab PCOS. Mereka percaya bahawa tahap hormon lelaki androgen yang tinggi menghalang ovari daripada menghasilkan hormon untuk membuat telur yang normal.

1. Gen

Menurut kajian, PCOS boleh diwarisi dalam keluarga. Keadaan ini mungkin berlaku disebabkan lebih dari satu gen.

2. Rintangan insulin

Sehingga 70 peratus wanita dengan PCOS mempunyai sel yang sedang tidak dapat menggunakan insulin dengan betul akibat rintangan insulin. Insulin adalah hormon yang dihasilkan pankreas untuk membantu tubuh menggunakan gula daripada makanan untuk tenaga.

Apabila insulin tidak digunakan dengan betul, badan menghantar signal yang ia memerlukan insulin lebih banyak. Maka pankreas menghasilkan lebih banyak insulin untuk mengimbanginya. Insulin tambahan menyebabkan ovari menghasilkan lebih banyak hormon lelaki.

Antara penyebab utama ketahanan insulin adalah obesiti. Kedua-dua obesiti dan rintangan insulin dapat meningkatkan risiko diabetes jenis 2.

3. Keradangan

Badan pesakit PCOS biasanya mengalami peningkatan keradangan. Berat badan juga boleh menyumbang kepada keradangan. Kajian menunjukkan bahawa keradangan yang berlebihan menyumbang kepada tahap androgen yang lebih tinggi.


Tips Diet Dan Gaya Hidup Untuk Merawat PCOS

Rawatan untuk PCOS biasanya bermula dengan perubahan gaya hidup seperti penurunan berat badan, diet, dan senaman.

Kehilangan hanya 5 hingga 10 peratus berat badan anda boleh membantu mengawal kitaran haid kepada normal dan memperbaiki gejala PCOS. Penurunan berat badan juga boleh mengurangkan insulin dan mengurangkan risiko penyakit jantung dan diabetes.

Kajian yang membandingkan diet untuk pesakit PCOS mendapati bahawa diet rendah karbohidrat berkesan untuk menurunkan berat badan dan tahap insulin. Diet rendah glycemic index (low-GI), diet yang mendapat karbohidrat paling banyak dari buah-buahan, sayur-sayuran, dan biji-bijian membantu mengatur kitaran haid lebih baik daripada diet penurunan berat badan biasa.


Beberapa kajian mendapati bahawa 30 minit senaman intensiti sederhana sekurang-kurangnya tiga hari seminggu boleh membantu wanita dengan PCOS menurunkan berat badan. Kehilangan berat badan dengan senaman juga meningkatkan paras ovulasi dan insulin.


Senaman adalah lebih berfaedah apabila digabungkan dengan diet yang sihat. Diet serta senaman membantu seseorang kehilangan lebih banyak berat badan daripada sama ada intervensi sahaja.


Supplement Terbaik Untuk Mengatasi Masalah PCOS


1. Omega-3

Asid lemak Omega-3 yang ditemui dalam minyak ikan adalah makanan tambahan yang sihat, terutama bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan.

Kajian menunjukkan bahawa omega-3 dapat membantu dalam mengurangkan testosteron dan mengawal kitaran haid bagi wanita dengan PCOS. Satu lagi kajian mendapati bahawa, omega-3 meningkatkan tahap SHBG.

SHBG, atau hormon seks pengikat globulin, adalah protein yang mengikat estrogen dan testosteron untuk menormalkan tahap hormon terapung bebas. Apabila SHBG rendah, tahap testosteron meningkat. Testosteron berlebihan ini boleh menyumbang kepada ketidakseimbangan hormon PCOS.

Selain itu, Omega-3 boleh membantu mengurangkan keradangan di dalam badan. Ramai penyelidik mencadangkan bahawa keradangan adalah penyebab yang mungkin untuk rintangan insulin dan PCOS. Minyak ikan dapat membantu mengurangkan keradangan dan membolehkan sel anda menggunakan insulin.

Minyak ikan juga boleh membantu menurunkan berat badan dengan mengurangkan tahap leptin, yang dikaitkan dengan rintangan insulin. Rintangan leptin adalah apabila otak berfikir bahawa badan perlu menjimatkan tenaga, sehingga menyebabkan badan menyimpan tenaga dari makanan. Ini menambahkan berat badan. Berat berlebihan boleh menyumbang kepada keradangan dan sindrom metabolik.

Dalam Shaklee, Omega Guard mengandungi kandungan Omega 3 yang boleh membantu pesakit PCOS.

2. Kromium & zink

Kromium adalah mineral surih yang meningkatkan fungsi insulin. Ia boleh membantu insulin bekerja dengan lebih berkesan, dan membantu mengekalkan keseimbangan hormon.

Satu kajian mendapati bahawa kromium membantu mengurangkan kadar gula dalam darah dan tahap insulin pada wanita dengan PCOS. Satu lagi kesimpulan bahawa tambahan kromium dapat membantu menurunkan tahap glukosa dalam darah dan glukosa tambahan ini, menyumbang kepada peningkatan berat badan dan ketidakseimbangan hormon.

Kromium adalah cara yang sangat berkesan untuk menyokong kebimbangan berkaitan insulin dengan PCOS.

Zink pula dapat membantu tubuh mengurangkan testosteron tambahan yang menyebabkan PCOS. Supplement ini sebenarnya mengurangkan enzim 5-alpha-reductase yang menukarkan testosteron menjadi androgen yang lebih kuat dipanggil DHT (yang menguatkan kesan testosteron).

Keupayaan zink untuk menyumbang kepada pengurangan tahap DHT telah menunjukkan ia berguna untuk mengurangkan pertumbuhan rerambut, jerawat, gangguan mood, dan peningkatan berat badan pada wanita yang mengalami PCOS yang berkaitan dengan testosteron yang berlebihan. Secara keseluruhan, kajian menyimpulkan bahawa zink mempunyai kesan positif terhadap profil metabolik wanita PCOS.


Kromium dan zink boleh didapati dalam Vitalea Shaklee (multivitamin terbaik)

3. Folat

Folat atau vitamin B-9, berguna untuk wanita dengan PCOS yang cuba hamil. Kajian telah menunjukkan bahawa kombinasi folat dan inositol dapat meningkatkan kesuburan pada pesakit PCOS kerana keupayaan kombinasi ini untuk meningkatkan kepekaan insulin. Folat juga boleh membantu wanita dengan PCOS mengurangkan risiko keguguran dan kandungan mampu bertahan sehingga cukup bulan.


Folat atau vitamin B-9 ada dalam B complex Shaklee.

4. Magnesium & Vitamin D

Kebanyakkan wanita harus mengambil magnesium untuk kesihatan secara menyeluruh. Magnesium rendah telah dikaitkan dengan tekanan darah tinggi, penyakit kardiovaskular, diabetes, strok, osteoporosis, dan kebimbangan serius yang lain. Mengambil magnesium boleh membantu mengurangkan risiko ini disamping dapat meningkatkan tenaga, mood, keseimbangan hormon dan banyak lagi.

Magnesium rendah dikaitkan dengan diabetes, kerana badan menggunakan magnesium dalam pecahan gula dan penggunaan insulin. Satu kajian mendapati bahawa 300mg magnesium pada waktu tidur mempunyai peningkatan yang signifikan dalam glukosa dalam darah dan tahap insulin. Oleh itu, peningkatan magnesium dapat membantu meningkatkan ketahanan insulin-dan dengan demikian PCOS juga.

Tambahan lagi, magnesium boleh membantu wanita dengan sindrom metabolik. Sindrom metabolik berkaitan dengan keradangan kronik, penambahan berat badan, dan ketidakseimbangan hormon, menjadikannya penyebab utama PCOS. Ulasan menyimpulkan bahawa supplement magnesium dapat mengurangkan risiko penyakit metabolik yang menyebabkan PCOS.

Vitamin D

Kajian telah membuktikan bahawa kekurangan vitamin D mempunyai kesan negatif terhadap wanita dengan PCOS. Malah, ia mempunyai kesan yang serius kepada semua orang. Gejala-gejala kekurangan vitamin D termasuk rintangan insulin, peningkatan berat badan, dan peningkatan risiko penyakit jantung dan diabetes - semuanya dikaitkan dengan PCOS.

Vitamin D juga terlibat dalam pematangan dan perkembangan telur dalam ovari. Oleh itu, tanpa vitamin D yang mencukupi, ovari tidak boleh menghasilkan telur yang subur dengan betul. Supplement vitamin D sebenarnya boleh membantu mewujudkan folikel yang sihat di ovari yang mendorong telur melalui tiub, dengan membantu wanita untuk ovulasi dan berjaya hamil. Ini adalah amat penting kepada wanita dengan PCOS, yang mana ovarinya tidak berfungsi pada kapasiti puncak.

Satu kajian menunjukkan bahawa tambahan kalsium dan vitamin D menunjukkan kesan positif terhadap:

✅ Pengurangan berat badan
✅ Kematangan folikel dan telur
✅ Kitaran haid yang tetap
✅ Peningkatan kesuburan

Selain itu, vitamin D memainkan peranan penting dalam metabolisme glukosa. Vitamin D adalah pasangan tangan kanan insulin dalam memecahkan glukosa dan gula. Ini boleh meningkatkan kepekaan insulin pada wanita dengan PCOS.


Magnesium dan vitamin D boleh didapati dalam Ostematrix Shaklee


GLA Complex Shaklee diekstrak dari bunga borage yang mengandungi 2 kali ganda GLA dalam EPO. Ini dapat membantu wanita menghasilkan mukus serviks yang lebih berkualiti dan sebagai medium persekitaran untuk sperma berenang dari tiub fallopio ke ovum untuk persenyawaan.

Persekitaran yang kering di dalam vagina menyukarkan renangan sperma seterusnya menjejaskan peluang berlakunya persenyawaan. Lendir serviks yang subur dan berkualiti membantu sperma dapat bertahan sehingga 5 hari di dalam rahim.

GLA yang merupakan sejenis asid lemak omega-6 akan ditukarkan kepada prostaglandin iaitu sejenis enzim yang dapat menolong wanita mengawal atur hormon reproduktif wanita.

GLA Complex Shaklee membantu mengawal selia hormon Estrogen dan Testosteron, seterusnya membantu wanita mendapatkan kitaran haid yang teratur.

GLA membantu mengukuhkan plasenta dan meningkatkan lapisan uterus. Ini penting untuk membantu telur yang telah bersenyawa untuk melekat dan bercambah (tumbuh).


CoQTrol Plus Shaklee ini kaya dengan CoQ10, yang membantu dalam penghasilan telur / ovum yang matang dan berkualiti. Ia adalah kunci utama ke arah persenyawaan yang berjaya.

CoQ10 adalah nutrien larut lemak. Ia penting dalam penghasilan tenaga dalam sel.

CoQ10 adalah supplement popular untuk kesihatan jantung, namun hakikatnya mempunyai peranan AMAT PENTING dalam konteks kesuburan, sama ada lelaki atau pun wanita.

CoQ10 berperanan  menghasilkan ATP, iaitu sumber tenaga untuk proses penghasilan telur, ovulasi dan perkembangan embrio di dalam rahim. Ia juga membantu meningkatkan kuantiti dan kualiti telur.

Resveratrol, antioksidan yang terdapat dalam kulit buah anggur, buah beri, wain merah, dan kekacang telah menunjukkan hasil yang menggalakkan untuk membantu mengembalikan keseimbangan hormon dan kesuburan pada wanita dengan PCOS. Ini adalah menurut sebuah kajian yang diterbitkan dalam Journal of Endocrine Society Endokrinologi & Metabolisme Klinikal.

Vivix Shaklee dirumus khas daripada anggur muscadine dan 3 bahan aktif yang lain iaitu purple carrot, european elderberry dan polygonum cuspidatum. Keempat-empat bahan aktif ini kaya dengan resveratrol dan polifenol yang lain yang berupaya membantu dalam mengatasi masalah PCOS terus ke peringkat DNA.

Kesimpulannya, jika anda mempunyai masalah PCOS, pengambilan supplemen Shaklee sangat membantu anda mengatasi masalah kesuburan dan berpeluang tinggi mendapatkan zuriat yang diidam-idamkan, insyaAllah.

Yang pastinya, produk Shaklee telah terbukti secara klinikal selamat, semulajadi dan berkesan!

Jangan bersedih lagi. Kini, harapan anda semakin cerah untuk mengandung. Dapatkan supplemen Shaklee sekarang!

Hubungi:
012-6830069
Bazilah