Vertigo : Apakah Gejala, Sebab Dan Tips Menghadapinya?

Apakah Vertigo?


Vertigo adalah simptom di mana pesakit merasa pening dan seolah-olah persekitaran berpusing-pusing atau bergerak-gerak. Perasaan ini mungkin tidak dikesan atau mungkin terlalu teruk sehingga sukar untuk mengekalkan keseimbangan dan sukar untuk berdiri mahupun berjalan. 

Image result for vertigo

Serangan vertigo boleh terjadi secara tiba-tiba selama beberapa saat, atau lebih lama. Vertigo yang sangat serius mungkin memakan masa berhari-hari hingga mengganggu kehidupan anda. Sesetengah orang mengalami gejala seperti suhu badan yang tinggi, bunyi berdesing di telinga (tinnitus) dan kehilangan pendengaran.


Apakah Sebab Berlakunya Vertigo?


Kebiasaannya, vertigo disebabkan oleh masalah keseimbangan di bahagian dalam telinga atau masalah pada bahagian tertentu pada otak. 

Punca lain vertigo termasuklah :

1. Benign vertigo paroxysmal positional (BPPV) - Beberapa gerakan kepala yang merangsang vertigo.

2. Migrain - Sakit kepala yang teruk

3. Labyrinthitis - Jangkitan pada bahagian dalam telinga

4. Neuronitis vestibular - Keradangan pada saraf vestibular, yang masuk ke telinga dalam dan  menghantar mesej ke otak yang membantu mengawal keseimbangan. 



Tips Menghadapi Vertigo


Anda boleh mengamalkan tips-tips penjagaan diri ini bergantung kepada apa punca yang menyebabkan vertigo anda untuk membantu melegakan simptomnya.

1. Melakukan senaman mudah untuk membetulkan simptomnya.

2. Tidur dengan kepala dinaikkan sedikit menggunakan bantal.

3. Bangun perlahan-lahan daripada katil dan duduk sebentar di atas katil sebelum berdiri.

4. Elakkan membongkok untuk mengambil barang.

5. Elakkan memanjangkan leher contohnya untuk mengambil sesuatu yang tinggi.

6. Gerakkan kepala perlahan-lahan dan berhati-hati semasa melakukan aktiviti harian.

7. Lakukan latihan yang merangsang vertigo anda supaya otak lebih terbiasa dengannya dan dapat mengurangkan gejalanya. Pastikan anda tidak terjatuh atau dapatkan sokongan sekiranya diperlukan.


Di Shaklee, terdapat satu produk yang dapat membantu pesakit vertigo, iaitu vivix.



Vivix mempunyai kandungan antioksidan yang tinggi di mana ia melindungi sel-sel badan daripada kerosakan akibat pengoksidaan. Ramuan utama di dalam vivix bertindak hingga ke peringkat sel DNA. Ia dapat memelihara kesihatan otak dengan menggalakkan biogenesis (pembentukkan baru) mitokondria bagi meningkatkan tahap tenaga di dalam sel. Vivix juga bertindak melambatkan pembentukkan protein AGE (Advanced Glycation End products) yang menyebabkan kerosakan tahap sellular dan boleh mengganggu keutuhan sel. 


Testimoni Pengguna Vivix Untuk Masalah Vertigo




Masalah vertigo atau pening yang luar biasa sehingga berpusing-pusing ini sangat mengganggu rutin harian pesakit. Jadi, amatlah perlu untuk atasinya dengan segera. 

Klik di sini untuk membeli :



Atau anda boleh hubungi saya :

Bazilah
012-6830069
ID :1251677