Tips Atasi Sembelit Selepas Bersalin Tanpa Rasa Sakit

Kesukaran untuk membuang air besar atau sembelit seringkali menghantui para ibu selepas melahirkan bayi. Walaupun anda tidak pernah mengalami masalah sembelit semasa mengandung, anda mungkin boleh mendapatnya selepas bersalin. Dalam artikel ini, saya akan kongsikan tips untuk atasi masalah sembelit selepas bersalin tanpa rasa sakit. 




Badan biasanya mengambil masa satu atau dua hari untuk kembali normal daripada sembelit sekiranya bersalin normal tanpa makan apa-apa atau hanya mengambil enema. Namun, sekiranya anda bersalin melalui c-sec, anda mungkin mengambil masa tiga atau empat hari untuk usus mula berfungsi seperti sediakala

Tetapi, jika pergerakan usus anda masih lambat, ia mungkin disebabkan oleh perkara berikut. 

Faktor Berlaku Sembelit Selepas Bersalin 


1. Tubuh masih mengambil masa untuk pulih dari kesan kehamilan kerana tahap progesterone yang tinggi semasa mengandung dan berat bayi menyebabkan sistem pencernaan menjadi perlahan.

2. Mengambil narkotik sistemik (seperti morfin, Vicodin, atau Percocet) semasa bersalin untuk menahan kesakitan selepas bersalin kerana ini boleh melambatkan sistem pencernaan anda.

3. Mengalami kesakitan pada perineum akibat buasir atau episiotomi. Sembelit boleh berlaku jika anda memberikan lebih tekanan pada jahitan yang mengakibatkan najis anda 'tersekat'.

4. Mengambil suplemen zat besi (yang mungkin terdapat dalam vitamin pranatal anda).


Namun, jangan risau kerana sembelit akan hilang dalam masa beberapa hari, terutamanya jika anda mengambil langkah-langkah tertentu untuk mengatasinya.


Apa Yang Boleh Dilakukan Untuk Mengatasi Sembelit?


Berikut adalah beberapa petua untuk mencegah dan melegakan sembelit:


1. Jangan menangguh untuk pergi ke bilik air sekiranya anda rasa ingin membuang air untuk mengelakkan najis lebih sukar untuk dibuang. Elakkan juga meneran semasa membuang air besar.


2. Makan makanan yang mengandungi serat tinggi seperti bijirin dan roti bijirin, nasi, dan kacang serta buah-buahan segar dan sayur-sayuran setiap hari.


3. Minum banyak air dan bawa botol minuman ke mana sahaja anda pergi untuk mengelakkan dehidrasi. Kalau boleh, minum satu gelas jus buah-buahan setiap hari, terutamanya jus prun.


4. Pergi berjalan-jalan. Berjalan mungkin akan menyakitkan pada awalnya, terutamanya jika anda belum pulih dari c-sec atau episiotomi. Tetapi, berjalan walaupun secara perlahan-lahan di sekitar kawasan rumah boleh membantu melancarkan sistem pencernaan anda.


5. Minta nasihat daripada doktor sama ada anda perlu mengambil laxative atau pelembut najis. Tambahan lagi sekiranya sembelit anda menjadi bertambah teruk.


Adakah Sembelit Serius?


Sembelit adalah sesuatu yang biasa berlaku, terutamanya bagi ibu yang dalam tempoh berpantang. Namun, sembelit yang tidak dirawat boleh mengakibatkan gejala masalah yang lain pula. Segeralah berjumpa dengan doktor sekiranya najis anda disertai dengan lendir atau darah, atau sembelit anda disertai dengan sakit di bahagian perut.

Meneran semasa membuang air besar terutamanya akibat najis yang keras boleh menyebabkan terjadinya buasir. Buasir boleh mengecut dengan cepat atau memakan masa berbulan-bulan untuk sembuh. Ini akan sangat mengganggu kehidupan dan keselesaan si ibu. 


Apa Yang Shaklee Boleh Bantu?


Shaklee mempunyai beberapa produk yang membantu masalah sembelit dengan memberikan nutrisi tertentu daripada bahan SEMULAJADI supaya badan dapat beroperasi seperti sediakala.


1. Vivix

Kandungan utama Vivix adalah Muscadine Grape (Anggur Muscadine), Elderberry atau Sambucus Nigra, Purple Carrot dan Polyginum Cuspidatum. Anggur Muscadine mempunyai tinggi kandungan fiber, yakni serat. 1 biji anggur muscadine bersamaan dengan 5 biji anggur tanpa biji dari segi kandungan fiber. Ini sangat membantu masalah penghadaman, sembelit mahupun buasir di mana pembuangan air besar akan menjadi lebih lancar walaupun ketika dalam tempoh berpantang.

Kajian menunjukkan Elderberry bersama dengan bahan lain bertindak sebagai laxatif semulajadi yang boleh membantu masalah sembelit selepas bersalin. Ia juga bertindak sebagai diuretik semulajadi yang akan membantu pergerakan usus dan melancarkan pembuangan air kecil dan besar.




2. Ostematrix

Setiap 1 biji Ostematrix mengandungi 250mg kalsium yang terdiri daripada kalsium karbonat, kalsium sitrat dan kalsium sitrat malate, 100 IU vitamin D3 untuk membantu penyerapan kalsium dan 100 mg magnesium yang terdiri daripada magnesium oksida, magnesium glukonat dan magnesium sitrat. Ketiga-tiga bahan utama di dalam Ostematrix ini sangat penting dalam membantu kelancaran fungsi dinding usus dan melawaskan sistem penghadaman tubuh.

Magnesium dapat membantu melembutkan najis kerana sifatnya yang 'menarik air'. Apabila lebih banyak air dibawa ke dalam usus, najis yang bercampur air menjadi lebih lembut dan lebih mudah untuk disingkirkan daripada badan. Magnesium juga penting untuk merehatkan otot-otot pada dinding usus agar pergerakan usus berjalan lancar dan membantu mengurangkan masalah sembelit.



3. Vita-lea Iron Formula

Ia mengandungi 28 jenis multivitamin dan mineral yang membekalkan 30 nutrisi lengkap diekstrak dari buah-buahan dan sayur-sayuran semulajadi. Ini termasuklah kandungan 100 mg magnesium  yang sangat penting dalam membantu melawaskan sistem penghadaman seperti di dalam Ostemarix yang dinyatakan di atas.

Namun, apa yang lebih menarik di dalam Vita-lea untuk ibu selepas bersalin adalah ia juga mengandungi Iron atau zat besi yang membantu si ibu daripada masalah anemia. Walaupun pengambilan supplemen Zat besi sahaja adalah antara punca menyebabkan sembelit, tetapi formula khas Vita-lea  bersama-sama dengan vitamin dan mineral lain mampu menghalang masalah ini dari terjadi. Bermakna, Vita-lea Iron Formula Shaklee ini sangat bersesuaian untuk ibu selepas bersalin yang mempunyai masalah sembelit.




Sakit bersalin sudah cukup menyakitkan untuk membuat si ibu trauma, apatah lagi jika ditambah dengan sakit sembelit ini. Jangan biarkan diri anda atau isteri anda menderita kesakitan. Cukuplah mereka telah berkorban mengandungkan dan melahirkan zuriat anda. Hadiahkan mereka supplemen Shaklee ini agar mereka dapat jalani hidup seperti biasa dan bahagia bersama yang tersayang.




Hubungi saya untuk maklumat lanjut.

Bazilah
012-6830069
ID : 1251677