Ciri-ciri Perniagaan Online Yang Mudah Di Rumah

Memulakan perniagaan baru atas talian (business online) sebenarnya mempunyai lebih kurang risiko daripada melabur wang ringgit anda untuk membuka premis perniagaan. Ini kerana, perniagaan atas talian boleh menjangkau lebih ramai pelanggan yang berpotensi, anda bebas bekerja dari mana saja dan membuat duit secara dalam talian tanpa overhead yang besar. Dengan beberapa kemahiran asas laman web dan berkomunikasi serta pengetahuan penyelenggaraan yang sedikit, hampir semua orang boleh melancarkan perniagaan atas talian dan menjalankannya hanya dalam beberapa hari. Adakah anda sudah bersedia untuk menjadi pengusaha besar online yang akan datang?




Berikut adalah beberapa ciri yang anda perlu teliti sebelum memilih untuk memulakan perniagaan online.

Ciri-ciri Perniagaan Online Yang Mudah Di Rumah



1. Mempunyai jenama yang terkenal


Jenama memainkan peranan yang penting untuk dikenali oleh ramai orang. Jenama yang telah pun popular lebih mudah untuk dijual berbanding produk yang tidak ada jenama atau belum dikenali ramai. Jenama yang terkemuka akan lebih mendapat kepercayaan dari ramai orang berbanding barangan yang tidak dikenali. Jadi, lebih ramai orang yang berpotensi untuk membeli barangan anda.

2. Mempunyai modal yang kecil

Image result for business with small capital but big income

Untuk perniagaan online dari rumah yang mudah, pastikan modal yang diperlukan untuk memulakan business juga adalah kecil. Tidak perlu sehingga membuat loan hanya untuk membuat perniagaan online dari rumah. 

3. Mempunyai rangkaian produk yang luas

Image result for too many products at home

Perniagaan yang mempunyai rangkaian produk yang luas mempunyai lebih luas sasaran pembelinya berbanding perniagaan yang hanya bertumpu kepada satu golongan. Contohnya, produk pakaian lelaki dewasa hanya mensasarkan lelaki sebagai pembelinya. 

4. Tidak perlu menyimpan stock dalam kuantiti yang banyak

Image result for wide range products

Perniagaan yang perlu untuk menyimpan stock, lebih-lebih lagi dalam kuantiti yang banyak berisiko mendapat kerugian sekiranya stock yang ada tidak berjaya dijual. Kos untuk menyimpan barangan juga perlu diambil kira, lebih-lebih lagi sekiranya produk tersebut mempunyai tarikh luput.  Jadi, adalah amat penting untuk sesuatu perniagaan atas talian yang mudah untuk tidak memerlukan seseorang menyimpan stock dalam kuantiti yang banyak.

5. Menawarkan produk yang membolehkan pembeli mengulang pesanan (repeat order)

Image result for new customer

Sekiranya anda membuat perniagaan yang membolehkan pembeli membeli produk anda hanya sekali sahaja, anda mungkin berisiko untuk mendapat pembeli kerana perlu mencari pelanggan baru setiap kali ingin menjual. Pilihlah perniagaan yang membolehkan pelanggan anda membeli berulang kali dengan anda. Sekurang-kurangnya, anda telah jimat kos pengiklanan apabila adanya pelanggan tetap. 

6. Menyediakan sistem sokongan

Image result for support system

Ini adalah antara kriteria yang sangat penting dalam memilih perniagaan online yang mudah di rumah. Apabila bersendirian di rumah, sebenarnya lebih banyak dugaan atau cabaran dari dalam diri sendiri yang perlu ditangani untuk kekal berjaya dengan business yang dilakukan. Berapa ramai orang yang dahulu membuat sesuatu perniagaan, tetapi akhirnya berhenti kerana tidak ada motivasi diri? Berapa ramai mereka yang telah mencuba pelbagai perniagaan tetapi masih tidak kekal sehingga sekarang?

7. Bermanfaat kepada orang lain

Image result for beneficial

Walaupun ciri ini diletakkan terakhir, tapi sebenarnya ia sangat penting bagi memastikan kita bukan hanya berjaya di dunia, malah di akhirat. Pastikan perniagaan yang kita lakukan memberi manfaat kepada orang lain dan menjadi saham untuk ke akhirat. Pastikan barangan yang kita jual bukanlah sesuatu yang boleh memudaratkan orang lain, apatah lagi sesuatu yang mengundang dosa. Jujurlah pada diri sendiri untuk menarik keberkatan dalam perniagaan. 


Shaklee Menawarkan Perniagaan Yang Mempunyai Semua Ciri Di Atas

Image result for shaklee


1. Shaklee Jenama Yang Terkenal

Produk Shaklee telah muncul sejak 100 tahun dahulu lagi. Produk pertamanya, Vita-Lea dahulunya dikenali sebagai "Vitalize-Mineral" dan disingkatkan sebutan kepada "Vita-min" di mana perkataan ini digunakan oleh kita semua sehingga sekarang. Reputasi Shaklee terhadap kualiti dan integriti tiada tandingan. Ini adalah disebabkan oleh komitmen yang tinggi terhadap penyelidikan yang telah dihasilkan lebih daripada 100 artikel dan ringkasan yang diterbitkan dalam Jurnal Ulasa Scientific and Peer. Komitmen Shaklee di dalam sains pemakanan bertaraf dunia, dan Shaklee telah menjadi Pemimpin Dunia dalam ledakan pasaran Kesihatan dan Wellness. Tidak hairanlah mengapa produk Shaklee sangat mendapat sambutan dari orang ramai sejak dahulu sehingga sekarang dan masih boleh bertahan sehingga kini. 

2. Modal Permulaan Serendah RM80

Untuk lebih tepat lagi, modal yang diperlukan untuk memulakan perniagaan Shaklee hanyalah RM68.90 untuk mendapatkan starter kit ditambah pula dengan RM10.60 (Semenanjung Malaysia) untuk kos penghantaran. Malah, boleh sahaja jika anda mendapat keahlian PERCUMA tanpa membayar kos starter kit dengan membuat pembelian minima sebanyak 200 uv.

3. Rangkaian Produk Shaklee Luas

Produk yang ditawarkan oleh Shaklee mensasarkan semua golongan manusia baik lelaki mahupun perempuan dari peringkat dalam kandungan, bayi, kanak-kanak, remaja, dewasa hinggalah ke warga emas. Semua peringkat umur manusia berpeluang menggunakan produk Shaklee, jadi sasaran pelanggannya juga adalah lebih luas. Kerana itulah juga lebih ramai orang yang mencari produk Shaklee.

4. Urusan Penghantaran Diuruskan Syarikat

Anda tidak perlu menyimpan stock dalam kuantiti yang banyak untuk memulakan perniagaan Shaklee. Semua urusan pengeposan dan penghantaran diuruskan sepenuhnya oleh Shaklee. Anda hanya perlu klik di laman web yang disediakan untuk melakukan pembelian dan barangan akan sampai terus ke rumah pembeli. Shaklee juga mempunyai cawangan-cawangan di seluruh Malaysia sekiranya anda berminat untuk membeli terus barangan di sana.

5. Produk Yang Ditawarkan Akan Sentiasa Dibeli

Oleh kerana produk Shaklee adalah produk makanan tambahan dan kesihatan untuk kegunaan harian, pelanggan berpotensi untuk mengulang kembali pembelian mereka, lebih-lebih lagi dengan orang yang pernah dibelinya sekiranya mereka memberi perkhidmatan yang terbaik kepada pelanggannya. Dari sini, anda berpeluang mendapat pelanggan tetap setiap bulan.

6. Mempunyai Sistem Sokongan Yang Kukuh

Seperti dalam team yang saya masuki sekarang, kami mempunyai sistem sokongan yang begitu kukuh di mana kami akan sentiasa ditarik untuk naik dan berjaya. Terdapat perkongsian motivasi untuk menaikkan semangat masing-masing, tips-tips berkaitan perniagaan dan kelas-kelas produk yang dijalankan setiap hari melalui medium atas talian (online). Pihak Shaklee sendiri ada menyediakan Health and Wellness Talk di cawangan-cawangan untuk ahlinya menambah ilmu di sana. Di sini kami tidak berkeseorangan. Inilah yang sangat penting dalam memastikan setiap orang dari team kami berjaya. Semua orang mempunyai peluang yang sama, asal sahaja dia betul-betul mahukannya dan berusaha ke arahnya.

7. Sentiasa Selamat, Sentiasa Berfungsi, Sentiasa Mesra Alam

Misi Shaklee adalah memberikan kehidupan yang lebih sihat untuk semua orang dan kehidupan yang lebih baik untuk sesiapa sahaja. Produk semulajadi Shaklee telah memberikan banyak manfaat kepada orang ramai baik dari segi kesihatan, gaya hidup, kewangan mahupun kesedaran mental. Konsep perniagaan yang jujur dan betul sentiasa diterapkan dalam kumpulan kami. Moga-moga perniagaan ini memberi manfaat untuk kehidupan di alam akhirat juga, insyaAllah.


Setelah diteliti dengan lebih lanjut, saya sendiri mendapat banyak manfaat dari perniagaan Shaklee online yang mudah hanya dari rumah ini. Selain tidak terikat dengan masa perniagan tertentu dan bebas untuk melakukannya di mana sahaja, kesihatan saya dan keluarga juga bertambah baik. Saya sangat gembira apabila pelanggan saya juga mendapat kesihatan yang baik asbab pengambilan barangan Shaklee dengan betul. 

Saya percayai, anda juga ingin lakukan seperti saya. Jangan malu untuk bertanya. 
Anda boleh hubungi saya, Bazilah di :

WhatsApp/Call/SMS : 012-6830069
Instagram : towardsqualitylife
Fb Page : Towards Quality Life
Blog : www.towardsqualitylife.blogspot.my