Tips Sentiasa Sihat Dan Cergas Setiap Hari

11:15 PM 0 Comments A+ a-

Semua aktiviti harian yang kita nak lakukan memerlukan kita untuk sihat. Tidak guna jika kita mempunyai rumah besar, kereta besar, ramai anak dan pelbagai kemewahan hidup sekiranya kita sakit. Semua nikmat tersebut tidak dapat dinikmati sebaiknya.

Jadi, amatlah penting untuk kita pastikan yang kita, ahli keluarga kita dan orang sekeliling kita berada dalam keadaan sihat walafiat. Di sini, saya akan kongsikan mengenai tips atau cara untuk kekal hidup sihat dan cergas setiap hari. 



Punca Badan Lemah Dan Tidak Bermaya

Sebelum kita pergi kepada tips tersebut, eloklah kita kenal dahulu punca badan menjadi lemah, tidak bermaya dan mudah mendapat penyakit. Antaranya adalah :

1. Terdedah kepada pencemaran udara seperti asap rokok, asap kenderaan, jerebu dan asap kilang.

2. Kurang bersenam, beriadah atau membuat aktiviti luar yang mengeluarkan peluh.

3. Sentiasa berfikiran negatif.

4. Tekanan perasaan atau stress.

5. Amalan pemakanan yang tidak sihat, dan tidak seimbang dan menyebabkan badan kekurangan atau tidak mendapat nutrien yang diperlukan tubuh.


Tips Hidup Sihat Dan Cergas


1. Memupuk minda sihat dan menangani stress dengan :

- Bertenang
- Bernafas dengan dalam
- Beribadat
- Bercakap dengan seseorang yang positif
- Berurut
- Berehat dan mendengar muzik yang menenangkan
- Beriadah
- Bersenam 
- Berfikiran positif
- Berkata kata-kata yang merelakskan

2. Melakukan aktiviti fizikal dan pelbagaikan

- Lakukan aktiviti fizikal seperti naik tangga, berjalan, berbasikal, melakukan kerja rumah, berkebun dan berjogging

- Lakukan aktiviti aerobik atau sukan rekreasi 3-5 kali seminggu untuk sekurang-kurangnya 20-30 minit setiap sesi

- Lakukan aktiviti senaman untuk fleksibiliti, kekuatan otot dan daya tahan otot 2-3 kali seminggu seperti regangan, tekan tubi, bangun tubi dan angkat berat

- Kurangkan aktiviti yang tidak aktif seperti menonton tv terlalu lama, tidir berlebihan dan hidup sedentari

3. Elakkan diri dari asap rokok dan pencemaran udara yang lain dengan menjauhi kawasan yang tercemar.

4. Makan secara sihat

- Makan pelbagai jenis makanan berpandukan Piramid Makanan Malaysia.

- Sesuaikan pengambilan makanan dan aktiviti fizikal untuk mencapai berat badan yang disarankan.

- Makan buah dan sayur pada setiap waktu makan.

- Makan bijiran penuh, legum, kekacang dan biji-bijiran sebagai sebahagian makanan harian.

- Hadkan dan kurangkan makanan bergoreng dan berlemak.

- Pilih makanan dan minuman yang kurang gula.

- Pilih tempat makan yang bersih dan makanan yang selamat.

5. Amalkan suplemen atau makanan tambahan yang berasaskan bahan semulajadi, dijamin selamat dalam jangka masa panjang dan dijamin berkesan seperti produk suplemen Shaklee. 


Di dalam Shaklee, terdapat 'Essential Set' atau Set Nutrisi Penting yang mengandungi semua nutrien mengikut keperluan harian tubuh badan : -

ESP : 
Sumber protein yang menyediakan tenaga berkekalan, membantu menahan rasa lapar, membantu mengurangkan kolesterol dan mengandungi asid amino penting.

Vita-Lea Iron Formula :
Memenuhi keperluan 28 vitamin dan mineral penting, serta membantu mengekalkan kesihatan yang baik

Sustained Release Vita-C Plus :
Menyediakan vitamin C berterusan. Ini penting kerana vitamin C adalah vitamin yang larut air dan tidak boleh dihasilkan oleh badan. Selain itu, ia membantu menyokong tulang, gigi, gusi dan badan yang sihat.

B-Complex :
Menyediakan 8 jenis vitamin B yang lengkap. Ini penting seperti vitamin C, kerana vitamin B juga larut dalam air dan tidak boleh dihasilkan oleh tubuh. Selain itu, ia mengandungi asid folik yang membantu memelihara kesihatan yang baik.

Omega Guard :
Menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata dengan baik. Mengandungi DHA dan EPA yang boleh membantu mengurangkan keradangan.

Testimoni pengguna Shaklee :




Mereka dan saya telah rasai kesan yang positif terhadap badan setelah menggunakan produk Shaklee. Anda bila lagi? Jaga kesihatan sekarang sebelum terlambat. Nikmat yang tidak patut dipersia-siakan.

Boleh hubungi saya, Bazilah di :

WhatsApp/Call/SMS : 012-6830069
Instagram : towardsqualitylife
Fb Page : Towards Quality Life
Blog : towardsqualitylife.blogspot.com