Cara Meningkatkan Kesuburan Suami Isteri Agar Cepat Hamil

Bagi pasangan yang ingin menimang cahaya mata, suami dan isteri masing-masing memainkan peranan yang penting untuk memastikan tahap kesuburan masing-masing berada pada tingkatan yang optima. Jika salah seorang mempunyai masalah kesuburan, persenyawaan yang berlaku mungkin tidak akan menghasilkan sel anak yang sihat. 

Image result for fertile woman

Jadi, amat penting untuk pasangan suami isteri ketahui cara yang terbaik untuk meningkatkan kesuburan masing-masing agar si isteri dapat segera mengandung.


Cara Meningkatkan Kesuburan Suami Isteri



1. Kawal Berat Badan

Cuba untuk dapatkan berat badan yang ideal, tidak terlalu kurus dan tidak terlalu gemuk. Dalam satu kajian, mereka yang mempunyai BMI kurang daripada 19 atau lebih daripada 25 lebih sukar untuk hamil berbanding mereka yang mempunyai BMI antara 20-24.


2. Lindungi Sperma

Elakkan kawasan testis anda dari haba dan tekanan yang berlebihan. Satu kajian mendapati suhu testis akan meningkat pada pengguna laptop yang meletakkan laptop di atas riba mereka. Terdapat juga kajian yang menunjukkan pendedahan terhadap radiasi dari telefon bimbit boleh menjejaskan sperma. Jadi, elakkan menyimpan handphone terlalu lama di dalam poket seluar. Gunakan juga seluar dalam yang lebih selesa dan tidak terlalu ketat. 


3. Kawal Minuman Anda

Minum kopi melebihi 5 cawan sehari boleh mengganggu kesuburan para isteri. Minuman beralkohol juga mampu menurunkan hampir 60% kesuburan wanita. Jadi, elakkan dari minum minuman ini. 


4. Berhenti Merokok

Merokok boleh menurunkan kesuburan suami dengan mengurangkan pengeluaran sperma dan menyebabkan kerosakan DNA. Ia juga boleh menjejaskan ovum wanita dan mengganggu kesuburan. Jadi, anda disarankan untuk berhenti merokok jika mahukan anak yang sihat. 


5. Ketahui Masa Subur

Peluang untuk mengandung akan menjadi lebih cerah sekiranya anda kenalpasti waktu subur isteri anda, iaitu kebiasaanya 6 hari sebelum ovulasi (termasuk hari ovulasi berlaku). Persetubuhan yang dilakukan 3 hari sebelum ovulasi akan meningkatkan lagi peluang untuk hamil. 


6. Jauhi Racun Perosak Dan Bahan Kimia Berbahaya

Pendedahan kepada racun perosak, terutamanya dari sektor pertanian boleh mengurangkan kesuburan suami isteri. 


7. Makan Makanan Yang Membantu Meningkatkan Kesuburan

Antara makanan yang boleh membantu meningkatkan kesuburan adalah daging rendah lemak, tumbuhan berprotein, ikan, produk tenusu, karbohidrat kompleks, ubi dan makanan yang mengandungi zink. 


8. Pengambilan Vitamin 

Bagi menampung kekurangan nutrisi yang tidak dapat dipenuhi dengan makanan seharian,sahaja, anda boleh mengambil vitamin agar kadar kesuburan dapat ditingkatkan. 




Shaklee mempunyai rangkaian produk makanan tambahan yang boleh membantu meningkatkan kesuburan suami dan isteri agar lebih untuk hamil. 

Bagaimana Shaklee Membantu Kesuburan Suami?


1. Vivix

Ia mengandungi polifenol yang mempunyai kandungan antioksidan yang tinggi. Antioksidan mampu melindungi sel sperma daripada rosak akibat pengoksidaan, menambah kuantiti sperma dan memastikan sperma yang berkualiti terhasil. Vivix diuji secara klinikal untuk meningkatkan bilangan mitokondria di dalam sel. Mitokondria bertindak memberi tenaga kepada sel sperma untuk berenang ke arah ovum dan ini bermaksud, peluang untuk ia disenyawakan juga adalah tinggi.

2. CoQTrol

Ia mengandungi kandungan Coenzyme Q10 (CoQ10) yang banyak terdapat pada 'leher' sperma. Kandungan CoQ10 yang tinggi di dalam mitokondria dibuktikan dapat memberikan tenaga kepada sperma untuk bergerak dengan lancar. 

Mengikut kajian, pengambilan CoQ10 selama 6 bulan setengah sebanyak 200 mg sehari secara konsisten akan meningkatkan kuantiti dan kualiti sperma. Maka, lebih tinggi peluang untuk menghasilkan sel anak. 



3. Vita E Complex

Ia mengandungi kandungan vitamin E dan selenium yang membantu membaiki kualiti sperma. Pengambilan 600 IU - 800 IU vitamin E setiap hari mampu meningkatkan jumlah sperma di dalam air mani. Vitamin E juga membantu meningkatkan pergerakan sperma dan memberikan lebih peluang untuk ia disenyawakan. Selain itu, vitamin E juga merupakan sejenis antioksidan yang membantu melindungi sel sperma daripada kerosakan akibat pengoksidaan. 

4. Vita-lea Iron Complex

Ia mengandungi zink yang membantu meningkatkan kesihatan seksual dan tahap testosteron suami. Setiap ejakulasi mengeluarkan sehingga 5 mg zink iaitu hampir separuh keperluan harian manusia. Jadi, pengambilan zink sangat penting untuk meningkatkan kesuburan suami. Zink berfungsi untuk menguatkan sperma agar mempunyai ketahanan yang tinggi untuk berenang ke arah ovum.  Kekurangan zink boleh mengakibatkan sperm motility berkurang sebanyak 50%. Ini bermaksud sperma tidak dapat bergerak ke hadapan kurang daripada separuh. 

Bagaimana Shaklee Membantu Kesuburan Isteri?


1. GLA Complex

GLA Complex membantu isteri menghasilkan lendir serviks yang berkualiti untuk membantu sperma berenang dengan lancar ke uterus, tiub Falopio dan seterusnya bersenyawa dengan sel ovum. Ini membolehkan sperma masih hidup sehingga 5 hari dan meningkatkan peluang persenyawaan berlaku, walaupun persetubuhan di lakukan sebelum waktu subur. Selain itu, GLA compex juga mengandungi asid lemak Omega-6 yang membantu menstabilkan hormon isteri agar lebih bersedia untuk menghadapi kehamilan. 

2. B-Complex

B Complex sangat penting untuk membantu peredaran darah dan hormon, serta melancarkan kesuburan. Ia membantu mengurangkan stress yang mempengaruhi kesuburan seseorang. Selain membantu mengawal kitaran haid, terdapat kandungan asid folik di dalam B Complex yang sangat penting diambil sekurang-kurangnya 3 bulan sebelum mengandung. Ini bagi mengelakkan kecacatan pada janin akibat Spina Bifida. 

3. Alfalfa Complex

Ia membantu mengatasi masalah keputihan wanita yang mengganggu persenyawaan telur di dalam rahim. Selain untuk mengatasi masalah haid tidak teratur dan senggugut, ia juga bertindak seperti kacip fatimah yang membantu dalam perhubungan suami isteri.


4. Energizing Soy Protein (ESP)

Kandungan protein yang tinggi di dalam ESP membantu membaiki tisu yang rosak dan membantu menghasilkan tisu yang lebih sihat. Protein penting sebagai makanan kepada sel ovum yang akan membantu menghasilkan sel yang berkualiti untuk persenyawaan. Selain itu, protein yang cukup  juga penting untuk membantu menguatkan rahim wanita. 

5. Vivix

Sama seperti untuk suami, kandungan antioksida yang tinggi dalam vivix membantu melindungi sel daripada kerosakan akibat pengoksidaan, tetapi dalam kes isteri, ia melindungi sel ovum. Ovum yang berkualiti memastikan peluang yang lebih cerah untuk disenyawakan dan menghasilkan janin yang sihat. 

6. CoQTrol

Sel ovum adalah sel yang paling besar dalam badan manusia. Ia mengandungi kandungan mitokondria yang paling banyak (200,000) berbanding sel lain dan terdapat banyak CoQ10 di situ. Pengambilan CoQ10 mampu meningkatkan tenaga dan kualiti sel ovum untuk membahagi dengan baik membentuk 'anak' setelah bersenyawa dengan sperma kelak.

Testimoni Shaklee Untuk Kesuburan






Pengambilan makanan tambahan sangat membantu dalam meningkatkan kesuburan suami dan isteri agar cepat hamil. Kehamilan yang sihat juga memerlukan pengambilan makanan yang tepat agar bayi dapat membesar dengan sihat.

Anda boleh dapatkan supplemen untuk kesuburan suami isteri ini hanya dengan klik butang di bawah :


Tak tahu sama ada anda perlu ambil kesemuanya atau pilih yang mana satu?
Hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi percuma berkaitan pemilihan supplemen Shaklee.

Bazilah 
012-6830069
ID : 1251677