Cara Atasi Bau Badan Dari Dalam

Bau badan menyebabkan seseorang berasa kurang selesa untuk menjalani kehidupan seharian, lebih-lebih lagi kepada mereka yang bekerja dan perlu berhadapan dengan klien. Walaupun telah memakai minyak wangi, namun setelah seharian bekerja, bau badan semakin kuat. Terutamanya jika ia berpunca dari dalam. Jadi, sangat penting untuk kita hilangkan masalah bau badan ini dari dalam.


[kredit]

Sebelum kita ketahui cara yang terbaik untuk mengelakkan bau badan, kita perlu ketahui dahulu punca ia terjadi.


Punca Masalah Bau Badan


1. Bakteria

Umumnya, sifat peluh yang melalui kelenjar Eccrine adalah jernih seperti air, tulen dan tidak menghasilkan bau kerana akan terus keluar ke permukaan kulit dan meluap. 

Terdapat sejenis lagi kelenjar yang dipanggil kelenjar Apocrine. Ia merembeskan cecair yang lebih keruh dan likat. Ini akan menimbulkan masalah sekiranya penghasilannya lebih banyak daripada kelenjar Eccrine. Kelenjar Apocrine ini boleh didapati di bahagian tubuh yang mempunyai banyak folikel rambut, contohnya kemaluan dan ketiak. Dalam kelenjar Apocrine, terdapat sebum, sejenis bahan organik yang berlemak di mana peluh dirembeskan.

Bakteria lebih mudah memecah masuk protein dalam rembesan peluh ini berbanding kelenjar Eccrine. Inilah yang menyebabkan punca bau yang kurang menyenangkan pada ketiak atau kaki.
Di sinilah lebih mudah untuk bakteria memecah masuk protein dalam rembesan peluh, tidak seperti kelenjar Eccrine. Apabila protein dipecah masuk dalam peluh oleh bakteria, ketiak atau kaki akan mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan.


2) Toksin dalam badan

Seseorang yang ada masalah pencernaan seperti sembelit menyebabkan sistem badan tidak berfungsi dengan betul. Toksin dalam badan semakin meningkat dan ini menjadi punca bau badan.


3) Pemakanan

Pengambilan makanan yang tinggi kandungan choline seperti kafien, bawang putih, daging, kekacang dan rempah juga menyumbang kepada punca bau badan. Seseorang yang mempunyai masalah bau badan perlu mengambil kira apa yang dimakan.


4) Faktor genetik

Mereka yang mempunyai keturunan yang ada masalah bau badan juga berisiko mendapatkannya. 


5) Masalah kesihatan

Mereka yang mempunyai masalah kesihatan berkemungkinan mempunyai masalah bau badan. Contohnya seperti masalah hati, ginjal, kencing manis, tiroid, hypoglycemia dan jangkitan kuman. 


6) Kebersihan diri

Mereka yang tidak menjaga kebersihan diri akan mengundang masalah bau badan dan menyebabkan orang sekeliling berasa kurang selesa. 


Jadi, bagaimana pula cara untuk atasi masalah bau badan ini?

Cara Atasi Masalah Bau Badan



Salah satu cara yang saya akan kongsikan di sini adalah dengan mengamalkan suplemen Shaklee.


1) Alfalfa

Dikenali sebagai agen diuretik, pembersih badan dan penyahtoksik. Ia merangsang pengaliran hempedu, dan membuang unsur mineral bahaya dari tubuh. Ia juga membantu melindungi dari radiasi dan membantu mengawal bau badan.

2) Herb-Lax 

Ia bertindak secara semulajadi untuk  merangsang pengecutan otot usus. Ini membolehkan penyingkiran sisa-sisa yang teperangkap dan memendekkan masa transit, dan mengelakkan penyerapan toksik. Herba-Lax boleh membantu meningkatkan pengaliran darah, mengurangkan bau badan, jerawat, melegakan sembelit, gas perut dan usus, dan menormalkan proses usus.

3) Garlic

Ia diproses secara semulajadi di bawah suhu yang rendah bagi mengekalkan SEMUA allicin. Ia juga telah dirumus untuk mengawal bau. Walaupun bawang putih mentah merupakan salah satu penyebab nafas berbau, namun tablet Garlic Shaklee tidak akan dipecahkan sehingga ia sampai ke dalam usus kecil. Di samping itu, ia mengandungi campuran pudina dan estrak rosemary bagi mengawal bau dengan berkesan.

Apa kata pengguna Shaklee?






Sememangnya masalah bau badan perlu diatasi segera bagi menjaga kredibiliti dan imej diri. Jangan pula kerana bau badan anda, orang makin menjauh. 

Atasinya dengan Shaklee sekarang juga!

Untuk maklumat lanjut, bolehlah hubungi saya untuk dapatkan konsultasi secara PERCUMA.

Bazilah
ID : 1251677
WhatsApp/Call/SMS : 012-6830069
Instagram : towardsqualitylife
Fb Page : Towards Quality Life
Blog : towardsqualitylife.blogspot.my