5 Tips Untuk Perbanyakkan Susu Badan

  Sekarang ini ramai yang telah sedar akan kepentingan susu ibu, bukan? Bahkan, ibu yang bekerja pun gigih berusaha mengepam susu untuk berikan breastmilk kepada si comel. Bukan sahaja keperluan nutrisi dipenuhi, malah jimat pula tu.. Barang pun makin naik, jadi susu ibu memanglah pilihan yang terbaik!



  Namun, tidak kurang juga mereka yang mengalami kesukaran untuk memberikan susu badan kepada anak mereka. Antara alasan yang diberikan adalah kerana susu kurang atau tidak keluar, terutamanya first time mom

Jangan risau, saya nak kongsikan di sini


5 Tips Untuk Perbanyakkan Susu Badan :


1. Sentiasa berfikiran positif


   Kata orang, anda seperti apa yang anda fikirkan. Cuba setkan dalam minda anda bahawa anda mampu menyusukan anak anda sepenuhnya. Anda boleh pejamkan mata dan bayangkan anda sedang berada di tempat yang nyaman, indah dah tenang. 

2. Elakkan dari stress


 Sesetengah ibu terlalu memikirkan kesakitan yang dialami ketika proses melahirkan sehingga menjadi trauma. Inilah yang dinamakan post partum depression. Cuba elakkan dari memikirkan mengenainya, sebaliknya fikirlah mengenai anugerah anak yang dikurniakan Allah. Perbanyakkan bersyukur atas rahmatNya ke atas kita supaya kita tidak sempat memikirkan mengenai perkara negatif yang membawa kepada stress.

3. Urut payudara anda


  Teknik urutan juga sangat membantu melancarkan pengaliran susu keluar dari badan. Urutan ini boleh dilakukan sendiri dengan mengurut payudara anda dari bahagian luar ke dalam. 

  Selain berurut sendiri atau berurut dengan tukang urut, anda boleh juga meminta bantuan suami anda untuk mengurut bahagian belakang badan anda, betul-betul di belakang payudara anda untuk memastikan aliran susu berjalan lancar.

4. Teknik demand & supply


  Apabila bayi kerap menghisap puting payudara anda, otak anda akan menghantar signal supaya menghasilkan lebih banyak susu. Jadi, walaupun susu badan anda masih sedikit, sentiasa lekapkan bayi anda pada puting payudara dan biarkan dia menghisapnya. Lebih kerap si kecil menghisap, lebih banyak susu akan dihasilkan. Teknik ini dinamakan teknik demand & supply.

5. Pilih makanan anda


  Untuk menggalakkan penghasilan susu yang lebih banyak, pemakanan memainkan peranan yang sangat penting. Anda digalakkan untuk mengamalkan makanan yang dapat memperbanyakkan susu badan seperti labu air dan kacang soya.

  Shaklee mempunyai Set Menyusu yang sangat berkesan iaitu Energizing Soy Protein (ESP) dan Alfalfa.


 

 ESP merupakan sumber protein yang semulajadi dan diambil daripada kacang soya yang bukan GMO untuk memastikan kualiti yang terbaik. Setiap sajian ESP membekalkan 14g protein soya dan 500mg kalsium yang sangat berguna kepada ibu menyusu.



   Setiap sajian Alfalfa membekalkan 300mg kalsium, iaitu bersamaan dengan segelas susu. Kalsium sangat penting untuk menghasilkan susu yang banyak dan berkualiti.





   Selain itu, anda boleh juga mengambil Ostematrix yang mengandungi bukan sahaja kalsium, malah juga magnesium dan vitamin D untuk menggalakkan penyerapan kalsium. Penyerapan kalsium yang optima membantu si ibu mendapat tulang dan gigi yang kuat di samping menghasilkan susu yang lebih banyak dan berkhasiat.

   Supplemen-supplemen ini sangat penting bagi memastikan susu ibu yang terhasil bukan sahaja banyak, malah memenuhi keperluan nutrisi si anak dan ibu. Jadi, anda juga akan mendapat bonus anak kurang meragam kerana telah kenyang dengan susu ibu yang lemak berkrim.

Mari kita baca testimoni pengguna set menyusu Shaklee..

Testimoni 1 :

Testimoni 2 

Testimoni 3 :

Testimoni 4 :

Testimoni 5 :

   Jangan biarkan anak anda kekurangan nutrisi susu ibu! Pelaburan yang anda lakukan sekarang sangat berguna dan berbaloi untuk anak anda membesar dengan sihat. Si ibu pun akan kekal bertenaga walaupun menyusukan.

Dapatkan supplemen ini sekarang!


Atau hubungi saya :
http://www.wasap.my/60126830069
Bazilah

Jangan lupa, banyakkan berdoa. Doa adalah senjata mukmin. Allah pasti berikan yang terbaik untuk kita. Moga anda mendapat manfaat seperti yang diharapkan, insyaAllah.. 😊